מה חשוב לעשות לפני שפותחים עסק עצמאי?

ביטוח בריאות

לא מעט אנשים, מקבלים החלטה בשלב מסוים בחיים לפתוח עסק עצמאי.

הרצון לפתוח עסק עצמאי יכול לעלות בגילאים צעירים – לדוגמא, בוגרי תואר ראשון רבים, בוחרים בנתיב הזה מיד עם השלמת הלימודים – ויש גם לא מעט חיילים משוחררים, אשר מוותרים על לימודי התואר ומדלגים ישר אל שלב פתיחת העסק.

הרצון יכול לעלות גם בגילאים הרבה יותר מאוחרים – לא מעט אנשים אשר עברו כבר דרך ארוכה כשכירים, מרגישים שהם מיצו את אותה הדרך ומקבלים החלטה לפתוח בדרך חדשה ולעבוד כעצמאיים.

אז לא משנה על איזה מסוגי האנשים אתם נמנים, אם קיבלתם החלטה לפתוח עסק עצמאי, קיימת חשיבות גבוהה שתנקטו במספר צעדים אשר יסייעו לכם להתחיל את אותה הדרך ברגל ימין:

להבין איזה סוג של עסק אתם פותחים

אז עוד לפני שאתם ניגשים למלאכת פתיחת העסק העצמאי בפועל, קיימת חשיבות גבוהה להבין עם עצמכם איזה עסק אתם מעוניינים לפתוח.

האם אתם רוצים להתחיל כעוסק פטור – עוסק אשר מחזורו השנתי אינו צפוי לעלות על 99,983 ₪ (נכון לשנת 2021) ואינו מעסיק יותר מאשר 2 עובדים.

כאן חשוב לציין, שישנם עסקים אשר אינם עומדים בקריטריונים לפתיחת עוסק פטור כמו: אדריכלים, עורכי דין, רופאים ועוד.

אפשרות  נוספת היא לפתוח עוסק פטור – עוסק שמחזורו השנתי עולה על 99,983 ₪, או כאמור, בעל מקצוע חופשי אשר נכלל ברשימת המקצועות שאינם עומדים בקריטריונים של עוסק פטור. עוסק מורשה אמור לדווח על הכנסותיו והוצאותיו אחת לחודשיים.

אפשרות שלישית היא פתיחת חברה בע"מ – אם מדובר בעסק גדול בעל רווחיות גדולה או עסק אשר עתיד להעסיק עובדים רבים, זאת תהיה הבחירה הנכונה. .

לפתוח תיקים

אז אחרי שקיבלתם את ההחלטה, תוכלו לעבור לשלב הבא ולפתוח תיקים בביטוח לאומי ובמס הכנסה.

גם אם אתם עסקים פטורים אשר כביכול פטורים מתשלום מס הכנסה, אתם מחויבים לפתוח תיק במס הכנסה, כאשר, בהליך פתיחת התיק, תדרשו למלא טופס 5329, אותו תוכלו לקבל בכל משרדי מס הכנסה.

תיק נוסף אותו תתבקשו לפתוח הוא תיק בביטוח לאומי כעובד עצמאי – כאשר, במהלך פתיחת התיק תתבקשו לשלם מקדמות מדי חודש – יש לקחת בחשבון שאם לא תפתחו תיק בביטוח לאומי, לא תהיו מבוטחים בביטוח נפגעי תאונות עבודה.

לעשות את הביטוחים המתאימים

אם עד עכשיו עבדתם כשכירים, סביר להניח שפחות הטרדתם את עצמך בנושא הביטוחים, מתוך ידיעה שהמעסיק שלכם דואג לכל הנושאים הללו.

בתור עצמאיים הדברים משתנים ועליכם לדאוג לבטח את עצמכם (כי אם לא תדאגו לעצמכם, אף אחד אחר לא יעשה זאת בעבורכם).

אז ראשית כל, על פי החוק אתם חייבים לעשות לעצמכם ביטוח פנסיוני לעצמאיים. ביטוחים נוספים שחשוב לדאוג להם הם : ביטוח אובדן כושר עבודה, ביטוח תאונות אישיות וביטוח אחריות מקצועית.

מומלץ גם לבחון את האפשרות של ביטוח בריאות פרטי – זה אומנם נכון שסביר להניח שיש לכם ביטוח מטעם קופות החולים, אך ביטוח בריאות פרטי, יעניק לכם הרבה יותר כיסויים ויאפשר לכם שקט נפשי רב יותר.

לכן, כדאי לשקול את האפשרות להוסיף גם ביטוח בריאות פרטי לתוך תיק הביטוחים לעצמאיים.

אומרים שכל ההתחלות קשות ואכן, גם פתיחת עסק עצמאי מתחילה בהליך הטומן בחובו בירוקרטיות ופעולות רבות בהן צריך לנקוט – כאשר, חלק מהן מהוות חובה דוגמת פתיחת תיק במס הכנסה וחלקן הן בחירה כמו ביטוח בריאות פרטי.

בכל מקרה, ההבטחה שעם הזמן, הדברים יראו לכם הרבה יותר פשוטים..

תמונה: https://unsplash.com/photos/hIgeoQjS_iE

אהבתם את המאמר? שתפו עם חברים !

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest